Winkelcentrum Stadshart

In Stadshart Zoetermeer is een ruime keuze aan winkels te vinden. Of u nu op zoek bent naar een nieuwe televisie, mooie kleding of een origineel cadeau: bij Stadshart Zoetermeer bent u aan het  juiste adres. Daarbij varieert het winkelaanbod van kleine speciaalzaken
tot grote warenhuizen.

Stadshart Zoetermeer biedt een ruime keuze aan diverse etens- en uitgaansgelegenheden. Heeft u trek gekregen van het winkelen? Of wilt u even pauzeren met een drankje? In het Stadshart kunt u gegarandeerd een geschikt plekje vinden om neer te strijken. Ook voor een smakelijk diner, een uitgebreide lunch of een gezellige borrel met vrienden kunt u hier uitstekend terecht. Daarbij valt te kiezen uit een grote variatie aan keukens en gerechten in iedere prijsklasse. Geniet van de gastvrijheid en laat u culinair verrassen in Stadshart Zoetermeer!

Bereikbaarheid
Het Stadshart is op loopafstand vanaf het Belvederebos in 10 à 12 min te bereiken. Mocht u per auto gaan dan biedt het Stadshart ook een ruime mogelijkheid om te parkeren waarvan de 1e 2 uur gratis zijn. Er dient wel vermeld te worden, dat het in de weekenden behoorlijk druk kan zijn waardoor er wachttijden zijn bij de parkeergarages. Lopen is dan een stuk sneller en ook beter voor het milieu.

In 1981 werd begonnen met de bouw van het huidige Stadshart. Het oude winkelcentrum, de Dorpsstraat, kreeg er daarmee een geduchte concurrent bij. Naast winkels, kantoren en woningen kwamen ook het nieuwe stadhuis en de bibliotheek naar het centrum.

Zoals over alle planologie in Zoetermeer is er nagedacht over de optimale opzet. Het Stadshart bestaat uit twee lagen: boven een laag voor de consumenten en daaronder een laag voor de logistiek. De praktijk is dat de aan- en afvoer naar de magazijnen met vrachtwagens onderlangs kan gebeuren, terwijl de verkoop bovenlangs ongestoord door kan gaan. Waar de ruimte dat toeliet zijn onderdeks grote parkeerplaatsen voor de bewoners en het winkelend publiek gerealiseerd. Het openbaar vervoer kreeg een eigen plaats met twee haltes van de RandstadRail, Centrum-West (met daarbij een busstation) en Stadhuis aan de oostzijde van het Stadshart.

Om parkeerproblemen voor te zijn zijn ook grote bovengrondse en ondergrondse parkeergarages gebouwd. Aanvankelijk konden die geheel gratis worden gebruikt. Onder druk van de buurgemeenten met concurrerende winkelcentra zijn de garages door de gemeente echter verkocht en moet er sindsdien voor het parkeren worden betaald. De winkeliersvereniging doet dat echter voor de parkeergarages grotendeels zelf, waardoor de eerste twee uur parkeren gratis zijn.

Er is geleerd van fouten van andere gemeenten, met een centrum zonder bewoners, en zijn boven de winkels woningen gebouwd en tussendoor woontorens gezet. De woningen moeten ervoor zorgen dat ook na sluitingstijd het Stadshart levendig blijft. Ook is er een aantal restaurants, bioscopen, theater en andere uitgaansgelegenheden opgenomen, zoals dat in een centrum van een stad mag worden verwacht.

tot grote warenhuizen.

Bereikbaarheid